Pożyteczne doświadczenia

Pożyteczne doświadczenia dotyczące współpracy szkół z asystentkami i asystentami międzykulturowymi oraz romskimi

Zamieszczone poniżej pożyteczne doświadczenia to opisy doświadczeń Asystentek i Asystentów międzykulturowych oraz romskich, nauczycielek a także dyrekcji szkół.

Zawierają one:

  • przykłady i opisy dobrych praktyk związanych z działaniem Asystentek i Asystentów międzykulturowych oraz romskich w szkołach,
  • zachęty i inspiracje do nawiązania lub ulepszenia wzajemnej współpracy,
  • opisy zmagań, prób (i błędów) w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań.

Mamy nadzieję, że pozwolą one społecznościom szkolnym – organom prowadzącym, kadrze szkół a także samym Asystentekom i Asystentom międzykulturowym oraz romskim:

  • podejmować bardziej świadome decyzje dotyczące współpracy z Asystentkami i Asystentami międzykulturowymi oraz romskimi,
  • lepiej zrozumieć wybrane aspekty pracy Asystentek i Asystentów międzykulturowych oraz romskich a także różne czynniki, które są ważne przy zatrudnianiu i współpracy z z Asystentkami i Asystentami,
  • dostrzegać i doceniać korzyści wynikające z zatrudniania Asystentek i Asystentów międzykulturowych oraz romskich,
  • budować pozytywne nastawienie do zatrudniania Asystentek i Asystentów międzykulturowych oraz romskich w szkołach.

W jaki sposób obecność  asystentki międzykulturowej w szkole wpływa na dzieci z doświadczeniem migracji?
Autorka: Swietłana Konwerska, asystentka międzykulturowa (pomoc nauczyciela) w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 158 w Krakowie. 2021

Jak obecność asystentki międzykulturowej w szkole pomaga we współpracy z rodzicami?
Autorka: Solomiia Melnyk, asystentka międzykulturowa w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 158 w Krakowie, 2020

Doświadczenia koordynatorki do spraw uczniów z doświadczeniem migracyjnym
Autorka: Nataliia Kovalyshyna, koordynatorka ds. uczniów z doświadczeniem migracyjnym w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 1 w Gdańsku, 2020

Współpraca wychowawcy klasy z koordynatorką do spraw uczniów i uczennic z doświadczeniami migracyjnymi
Autorka: Elżbieta Jankowska-Pietras, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 76 i w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 1 w Gdańsku, 2021

Jak pozyskać środki od organu prowadzącego na zatrudnienie asystenta międzykulturowego? Jakie korzyści daje obecność asystenta międzykulturowego w szkole?
Autorka: Elżbieta Mieszkowska, dyrektorka Szkoły Podstawowej w Podkowie Leśnej, 2020

Jak rozwijać współpracę z asystentkami i asystentami międzykulturowymi?
Autorka: Barbara Bombińska, nauczycielka języka polskiego i języka polskiego jako obcego oraz koordynatorka współpracy z asystentkami i asystentami międzykulturowymi w Szkole Podstawowej nr 158 w Krakowie, 2020

Jak współpracować z nauczycielką i rodzicami?
Autorka: Larysa Vychivska, nauczycielka nauczania początkowego, asystentka międzykulturowa m.in. w oddziale przygotowawczym w Szkole Podstawowej nr 221 w Warszawie, 2020

Superwizja jako narzędzie wspierania pracy asystentek i asystentów międzykulturowych.
Autorka: Larysa Vychivska, nauczycielka nauczania początkowego, asystentka międzykulturowa m.in. w oddziale przygotowawczym w Szkole Podstawowej nr 221 w Warszawie. 2020

Jak współpracować ze społecznością szkolną?
Autorka: Mariia Struhanets, asystentka międzykulturowa w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 162 w Krakowie, 2020

W jaki sposób Asystentki i Asystenci edukacji romskiej wspierają całą społeczność szkolną?
Autorka: Karolina Kwiatkowska, działaczka romska, asystentka edukacji romskiej w szkołach w Radomiu, 2021

Doświadczenia i refleksje pomocy nauczyciela w warszawskim gimnazjum.
Zaira Barkinhoeva
, asystentka międzykulturowa w Gimnazjum nr 141 w Warszawie Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), seria Maieutike” nr 5/2012

Pomoc nauczyciela – szczególna forma wsparcia udzielana szkołom przez organ prowadzący, przykład warszawskiego Targówka – na podstawie rozmowy z Katarzyną Majdurą – Naczelnik Wydziału Edukacji i Kultury w Urzędzie Dzielnicy Targówek w Warszawie
N. Klorek, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), seria Maieutike” nr 4/2012:

Asystent międzykulturowy – nowe rozwiązanie starych problemów. Przykład z Coniewa.
Bogumiła Lachowicz
,  dyrektorka Zespołu Szkół w Coniewie, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), seria Maieutike” nr 8/2010

Accessibility