Badania:
Asystenci międzykulturowi w polskich szkołach — klucz do inkluzji i równości w edukacji. Raport z badania z asystentami międzykulturowymi.
Elżbieta Mirga-Wójtowicz. Raport Koalicji Solidarity for Diversity „Advocate for diversity: empowering multicultural voices in Poland″, 2024
Funkcjonowanie poznawcze i językowe dzieci romskich uczęszczających do szkół podstawowych specjalnych i masowych – konteksty społeczne.
red. M. Kołaczek, J. Talewicz-Kwiatkowska, Stowarzyszenie Romów w Polsce, 2011
Charakterystyka wielokulturowego środowiska edukacyjnego w Krakowie w świetle procesów integracji
A. Bulandra, J. Kościółek, U. Majcher-Legawiec, M. Pamuła-Behrens, M. Szymańska, Obserwatorium WIelokulturowości i Migracji, Kraków 2019
Od słów do czynów. Raport z badania dotyczącego sytuacji konfliktowych w szkołach przyjmujących dzieci z doświadczeniem migracji.
J. Świerszcz, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), 2015
Raport z badania systemu nauczania dzieci cudzoziemskich języka polskiego jako drugiego/obcego w szkołach w Polsce.
K. Kubin, E. Pogorzała, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), 2014
Równe traktowanie po omacku. Raport z badania dotyczącego zjawiska wykluczenia dzieci z doświadczeniem migracji w szkołach w Polsce oraz podejmowanych działań zmierzających do ich integracji.
K. Kubin, J. Świerszcz, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), 2014
Publikacje dotyczące oddziałów przygotowawczych:
Oddział przygotowawczy w polskiej szkole.
U. Majcher-Legawiec, Fundacja Wspierania Kultury i Języka Polskiego im. Mikołaja Reja, 2022
Kształcenie dzieci nowo przybyłych i uchodźczych w Berlinie. Praktyki i wyzwania – raport z badań. Opracowanie zbiorowe.
Wyd.: Berliński Instytut Badań Empirycznych nad Integracją i Migracją (BIM), Uniwersytet Humboldtów w Berlinie w ramach klastra badawczo-interwencyjnego „Solidarność w obliczu zmian?”, 2017. Tłumaczenie raportu na język polski i opracowanie graficzne: Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS) we współpracy z Kreisau-Initiative e. V. (2018).