Konferencja organizowana przez Fundację na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS) we współpracy z posłanką Dorotą łobodą.
Konferencja jest adresowana do:
- parlamentarzystek i parlamentarzystów,
- urzędniczek i urzędników Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz innych instytucji centralnych i samorządowych związanych z sektorem edukacji,
- asystentek i asystentów międzykulturowi, w tym asystentek i asystentów edukacji romskiej dla dzieci z doświadczeniem migracji,
- dyrekcji szkół.
Cele konferencji to:
- przybliżenie roli asystentek i asystentów międzykulturowych w systemie edukacji w Polsce oraz ich wpływu na integrację społeczności szkolnych;
- omówienie pierwszych doświadczeń, wyzwań i korzyści wynikających z wdrożenia zapisów dotyczących stanowiska asystenta międzykulturowego w szkołach, obowiązujących od września 2024;
- wymiana perspektyw i doświadczeń różnych interesariuszy asystentury międzykulturowej;
- zidentyfikowanie potrzeb, wyzwań i propozycji rozwiązań dla dalszego skutecznego wdrażania asystentury międzykulturowej w szkołach w Polsce.
Opis konferencji:
Od 1 września 2024 r. obowiązuje nowy przepis wprowadzony do ustawy Prawo oświatowe o brzmieniu: „W szkole może być zatrudniony asystent międzykulturowy. Asystent międzykulturo-wy udziela osobom, o których mowa w ust. 7, pomocy w kontaktach ze środowiskiem szkolnym, a także współdziała z ich rodzicami oraz szkołą.” [Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 Prawo Oświatowe, rozdział 7: Kształcenie osób przybywających z zagranicy, Artykuł 165 ustęp 8a. Dz. U. z 2021 r. poz. 1082, z 2022 r. poz. 655, 1079, 1116, 1383, 1700, 1730. Przepis wprowadzony npodstawie Ustawy o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (UD39) (tzw. Specustawy ukraińskiej).]
Podczas konferencji przyjrzymy się doświadczeniom, korzyściom, potrzebom i wyzwaniom związanym z zatrudnianiem w szkołach asystentek i asystentów międzykulturowych. Porozmawiamy o kwestiach, które wymagają dalszej uwagi instytucji publicznych oraz
o rozwiązaniach, które pozwolą skuteczniej wzmacniać asystenturę międzykulturową, a tym samym wspierać edukację i integrację dzieci z doświadczeniem migracji w Polsce.
Ramowy program konferencji:
- 11:00 – 11:30: PRZYWITANIE I WPROWADZENIE: FRS, posłanka Dorota Łoboda, wiceministra Joanna Mucha – MEN, SCI. Podsumowanie zmian i aktualnych przepisów dotyczących zatrudniania asystentek i asystentów międzykulturowych – FRS.
- 11:30 – 13:00: DYSKUSJA PANELOWA: ROLA ASYSTENTEK I ASYSTENTÓW MIĘDZYKULTUROWYCH W SPOŁECZNOŚCIACH SZKOLNYCH: KORZYŚCI, POTRZEBY, WYZWANIA. Prowadzenie: Anna Górska, FRS
Kluczowe pytania:
– Czym zajmują się asystentki międzykulturowe w praktyce?
– Jakie korzyści przynosi społecznościom szkolnym obecność asystentek_ów międzykulturowych?
– Z jakimi wyzwaniami mierzą się asystentki i asystenci i jakie są najpilniejsze potrzeby?
Panelistki: Svietlana Sychevska – asystentka międzykulturowa, współzałożycielka i współprzewodnicząca Stowarzyszenia Asystentów Międzykulturowych TO MA SENS z Krakowa, Cao Hong Vinh – asystentka międzykulturowa współpracująca z Fundacją Polskie Forum Migracyjne (PFM), radna dzielnicy Warszawa-Ochota, Alina Tkachyk – asystentka międzykulturowa, współzałożycielka i prezeska Stowarzyszenia Tandem z Białegostoku, zrzeszającego asystentki i asystentów międzykulturowych, asystentka romska pracująca z dziećmi z Ukrainy (w potwierdzeniu). - 13:00 – 13:30: Przerwa
- 13:30 – 15:00: Dyskusja panelowa: Asystentura międzykulturowa w systemie edukacji w Polsce: możliwości i potrzebne rozwiązania. Prowadzenie: Anna Górska, FRS
Kluczowe pytania:
– W jaki sposób instytucje systemu edukacji formalnej mogą i powinny wzmacniać asystentki i asystentów międzykulturowych oraz asystenturę międzykulturową?
– Czego potrzebują, żeby robić to skutecznie?
Panelistki i paneliści: Izabela Czerniejewska – przedstawicielka Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu, członkini Centrum Badań nad Migracjami UAM oraz Migrant Info Point w Poznaniu, Agnieszka Kozakoszczak – przedstawicielka Koalicji na rzecz wzmacniania roli asystentek i asystentów międzykulturowych oraz romskich, prof. Mikołaj Pawlak – pracownik Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego, wiceprzewodniczący Polskiego Towarzystwa Socjologicznego, Magda Witan – zastępczyni dyrektorki Departamentu Współpracy Międzynarodowej Ministerstwa Edukacji Narodowej.