Pożyteczne doświadczenia dotyczące współpracy szkół z asystentkami i asystentami międzykulturowymi oraz romskimi
Zamieszczone poniżej pożyteczne doświadczenia to opisy doświadczeń Asystentek i Asystentów międzykulturowych oraz romskich, nauczycielek a także dyrekcji szkół.
Zawierają one:
- przykłady i opisy dobrych praktyk związanych z działaniem Asystentek i Asystentów międzykulturowych oraz romskich w szkołach,
- zachęty i inspiracje do nawiązania lub ulepszenia wzajemnej współpracy,
- opisy zmagań, prób (i błędów) w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań.
Mamy nadzieję, że pozwolą one społecznościom szkolnym – organom prowadzącym, kadrze szkół a także samym Asystentekom i Asystentom międzykulturowym oraz romskim:
- podejmować bardziej świadome decyzje dotyczące współpracy z Asystentkami i Asystentami międzykulturowymi oraz romskimi,
- lepiej zrozumieć wybrane aspekty pracy Asystentek i Asystentów międzykulturowych oraz romskich a także różne czynniki, które są ważne przy zatrudnianiu i współpracy z z Asystentkami i Asystentami,
- dostrzegać i doceniać korzyści wynikające z zatrudniania Asystentek i Asystentów międzykulturowych oraz romskich,
- budować pozytywne nastawienie do zatrudniania Asystentek i Asystentów międzykulturowych oraz romskich w szkołach.
W jaki sposób obecność asystentki międzykulturowej w szkole wpływa na dzieci z doświadczeniem migracji?
Autorka: Swietłana Konwerska, asystentka międzykulturowa (pomoc nauczyciela) w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 158 w Krakowie. 2021
Jak obecność asystentki międzykulturowej w szkole pomaga we współpracy z rodzicami?
Autorka: Solomiia Melnyk, asystentka międzykulturowa w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 158 w Krakowie, 2020
Doświadczenia koordynatorki do spraw uczniów z doświadczeniem migracyjnym
Autorka: Nataliia Kovalyshyna, koordynatorka ds. uczniów z doświadczeniem migracyjnym w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 1 w Gdańsku, 2020
Współpraca wychowawcy klasy z koordynatorką do spraw uczniów i uczennic z doświadczeniami migracyjnymi
Autorka: Elżbieta Jankowska-Pietras, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 76 i w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 1 w Gdańsku, 2021
Jak pozyskać środki od organu prowadzącego na zatrudnienie asystenta międzykulturowego? Jakie korzyści daje obecność asystenta międzykulturowego w szkole?
Autorka: Elżbieta Mieszkowska, dyrektorka Szkoły Podstawowej w Podkowie Leśnej, 2020
Jak rozwijać współpracę z asystentkami i asystentami międzykulturowymi?
Autorka: Barbara Bombińska, nauczycielka języka polskiego i języka polskiego jako obcego oraz koordynatorka współpracy z asystentkami i asystentami międzykulturowymi w Szkole Podstawowej nr 158 w Krakowie, 2020
Jak współpracować z nauczycielką i rodzicami?
Autorka: Larysa Vychivska, nauczycielka nauczania początkowego, asystentka międzykulturowa m.in. w oddziale przygotowawczym w Szkole Podstawowej nr 221 w Warszawie, 2020
Superwizja jako narzędzie wspierania pracy asystentek i asystentów międzykulturowych.
Autorka: Larysa Vychivska, nauczycielka nauczania początkowego, asystentka międzykulturowa m.in. w oddziale przygotowawczym w Szkole Podstawowej nr 221 w Warszawie. 2020
Jak współpracować ze społecznością szkolną?
Autorka: Mariia Struhanets, asystentka międzykulturowa w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 162 w Krakowie, 2020
W jaki sposób Asystentki i Asystenci edukacji romskiej wspierają całą społeczność szkolną?
Autorka: Karolina Kwiatkowska, działaczka romska, asystentka edukacji romskiej w szkołach w Radomiu, 2021
Doświadczenia i refleksje pomocy nauczyciela w warszawskim gimnazjum.
Zaira Barkinhoeva, asystentka międzykulturowa w Gimnazjum nr 141 w Warszawie Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), seria Maieutike” nr 5/2012
Pomoc nauczyciela – szczególna forma wsparcia udzielana szkołom przez organ prowadzący, przykład warszawskiego Targówka – na podstawie rozmowy z Katarzyną Majdurą – Naczelnik Wydziału Edukacji i Kultury w Urzędzie Dzielnicy Targówek w Warszawie
N. Klorek, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), seria Maieutike” nr 4/2012:
Asystent międzykulturowy – nowe rozwiązanie starych problemów. Przykład z Coniewa.
Bogumiła Lachowicz, dyrektorka Zespołu Szkół w Coniewie, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), seria Maieutike” nr 8/2010
Publikacje dotyczące asystentek i asystentów międzykulturowych:
Warto wiedzieć. Informator dla asystentek i asystentów międzykulturowych.
Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), 2023
To ma sens. Asystentura międzykulturowa w wielokulturowym środowisku edukacyjnym.
U. Majcher-Legawiec (konsultacja i inspiracja: Uczestniczki i uczestnicy projektu „Asystenci Międzykulturowi – ASY W SZKOLE. Akademia Asystentów Międzykulturowych”), Fundacja Wspierania Kultury i Języka Polskiego im. Mikołaja Reja, 2021
Checklista dla szkół współpracujących z asystentkami i asystentami międzykulturowymi
Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), 2016
Asystentka międzykulturowa / asystent międzykulturowy w szkole – doświadczenia, wnioski, rekomendacje
A. Kozakoszczak, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), 2015
Asystent kulturowy – innowacyjny model pracy w szkołach przyjmujących dzieci cudzoziemców.
A. Chrzanowska, Stowarzyszenie Interwencji Prawnej (SIP), Analizy, Raporty, Ekspertyzy, nr 5/2009