Szkolenia

Aby dowiadywać się na bieżąco o szkoleniach dla asystentek i asystentów organizowanych przez Fundację na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS) odwiedzaj profil na FB Fundacji na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS) oraz zapisz się do newslettera

11 września 2025

Jak rozwiązywać trudne sytuacje w szkole z wykorzystaniem analizy transakcyjnej?

Forma szkolenia: stacjonarna, w Warszawie
Zgłoszenia przyjmujemy do 1 października 2025 (środa)

Opis szkolenia:
Rozmowy z rodzicami, nauczycielkami lub dyrekcją szkoły bywają dla Ciebie trudne? Masz czasem wrażenie, że rodzice Twoich uczniów i uczennic w rozmowie z Tobą zachowują się jak dzieci, a komunikacja z nauczycielkami lub dyrekcją szkoły przebiega według określonego schematu, który nie jest optymalny i chciałabyś go zmienić?
W komunikacji z innymi dorosłymi w szkole pomocne może być wykorzystanie analizy transakcyjnej.
Analiza transakcyjna to teoria psychologiczna opracowana przez Erica Berne’a dotycząca interakcji między ludźmi. Analiza transakcyjna pomaga zrozumieć zrozumieć, skąd biorą się nasze zachowania i jak wpływają na nasze relacje z innymi. Zgodnie z tą teorią każdy z nas może komunikować się z kilku różnych wewnętrznych „stanów ja”:

  • „Rodzica”: ten wewnętrzny „stan ja” reprezentuje normy, zasady i zachowania przejęte od opiekunów. Nasz “wewnętrzny rodzic” może być krytyczny lub opiekuńczy,
  • „Dorosłego”: ten wewnętrzny „stan ja”: reprezentuje racjonalną część naszej osobowości, zbiera informacje i podejmuje decyzje na podstawie analizy sytuacji,
  • „Dziecka”: ten „stan ja” odzwierciedla uczucia, spontaniczność oraz instynkty i zachowania z dzieciństwa. Nasze “wewnętrzne dziecko” może być uległe lub spontaniczne.

Podczas szkolenia:

  • poznasz założenia analizy transakcyjnej,
  • pojęcie transakcji oraz ich rodzaje,
  • poznasz zasady komunikacji zgodne z analizą transakcyjną,
  • poznasz przekonania, które ograniczają skuteczną komunikację,
  • zrozumiesz, w jaki sposób komunikacja z poszczególnych “stanów ja” może wpływać na relacje z innymi ludźmi,
  • lepiej zrozumiesz, dlaczego ludzie zachowują się w określony sposób,
  • przećwiczysz, w jaki sposób wykorzystać analizę transakcyjną podczas rozmów z rodzicami i kadrą szkoły, aby były one bardziej konstruktywne i efektywne – szczególnie w sytuacjach konfliktowych.

Prowadząca: Agnieszka Zarzycka – pedagożka, trenerka umiejętności psychospołecznych, coacherka i superwizorka rekomendowana przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne i Stowarzyszenie Trenerów Organizacji Pozarządowych STOP. Specjalizuje się m.in. w zagadnieniach związanych z umiejętnościami interpersonalnymi (komunikacja, asertywność), rozwiązywaniem konfliktów, budowaniem zespołu oraz profilaktyką przemocy. Pomimo kilkudziesięciu lat pracy psychoedukacyjnej z ludźmi i na rzecz ludzi sama nadal korzystam z superwizji – swoją pracę superwizuję od 1993 roku.

Informacje organizacyjne:
Termin: 11 października 2025 (sobota), g. 10:00-16:00
Formuła: stacjonarnie, w Warszawie
Zgłoszenia przyjmujemy do 1 października 2025 (środa).

9 września 2025

Co warto wiedzieć o rządowym programie “Przyjazna Szkoła”?

Forma szkolenia: online
Zgłoszenia przyjmujemy 11 września 2025 (czwartek) do końca dnia

Opis szkolenia:
W roku szkolnym 2025-2026 Ministerstwo Edukacji Narodowej rozpoczęło wdrażanie rządowego programu “Przyjazna szkoła”. W ramach programu szkoły mogą otrzymać dofinansowanie na zatrudnienie asystentek i asystentów międzykulturowych. Planowane są także szkolenia dla kadry szkół, w tym asystentek i asystentów międzykulturowych.
Podczas webinaru:

  • przypomnimy obowiązujące przepisy dotyczące zatrudniania asystentek międzykulturowych,
  • przypomnimy zakres zadań asystentek międzykulturowych oraz powiemy jakich zadań szkoła NIE może wymagać od asystentek,
  • opowiemy o tym, jak szkoły mogą zatrudniać asystentki międzykulturowe korzystając ze środków z rządowego programu “Przyjazna szkoła” oraz w inny sposób,
  • opowiemy o szkoleniach dla asystentek międzykulturowych w ramach rządowego programu “Przyjazna szkoła”.

Odpowiemy także na pytania.

Osoby prowadzące: Agnieszka Kozakoszczak oraz Anna Górska – członkinie zarządu Fundacji na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS). Założycielki i współkoordatorki ogólnopolskiej Koalicji na rzecz wzmacniania roli asystentek i asystentów międzykulturowych oraz romskich. Członkinie Zespołu ds. integracji edukacyjnej dzieci będących obywatelami Ukrainy, działającego przy Ministerstwie Edukacji Narodowej. Aktywnie konsultowały założenia rządowego programu “Przyjazna szkoła”.

Informacje organizacyjne:
Termin: 18 września 2025 (czwartek), g. 16:00-19:00
Formuła: online
Zgłoszenia przyjmujemy do 11 września 2025 (czwartek) do końca dnia.
Potwierdzenie przyjęcia wyślemy mailem do 12 września 2025 (piątek).
Link do spotkania na platformie zoom prześlemy osobom przyjętym na szkolenie, które potwierdzą swój udział.

5 czerwca 2025

Prawa dziecka w szkole

Forma szkolenia: online
Zgłoszenia przyjmujemy do 29 maja 2025 (środa) do g. 12:00

Opis szkolenia:
Praw dziecka muszą przestrzegać wszystkie osoby dorosłe pracujące w szkole, w tym nauczycielki, nauczyciele a także asystentki i asystenci międzykulturowi oraz romscy. Polska przyjęła Konwencję o prawach dziecka w 1990 r.
Na czym jednak w praktyce polegają prawa dziecka w szkole?
Czy jeśli nauczycielka lub asystentka międzykulturowa krzyczy na dziecko lub je zawstydza przy rówieśnikach, to narusza prawa dziecka czy może jest to dopuszczalny sposób na utrzymanie dyscypliny w klasie? Czy można siłą przytrzymać dziecko, które bije innych, czy będzie to naruszenie jego nietykalności cielesnej? Co jest ważniejsze: władza rodzicielska czy ochrona dziecka przed krzywdzeniem i zaniedbaniem w domu? Co to znaczy, że dziecko ma prawo do zachowania swojej tożsamości? Na czym polega prawo dziecka do odpoczynku?
Na szkoleniu dowiesz się skąd wzięła się koncepcja praw dziecka, jakie prawa mają dzieci, oraz jakie sytuacje i zachowania dorosłych w szkole są naruszeniem praw dziecka, a jakie nie są. Omówiona zostanie także koncepcja działania w najlepszym interesie dziecka.

Webinar poprowadzi Piotr Skrzypczak – współzałożyciel Stowarzyszenia Homo Faber. Z wykształcenia politolog (UMCS, 2002) i mediator (Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, 2019), a także absolwent studiów podyplomowych „Współczesne migracje” (Ośrodek Badań nad Migracjami Uniwersytetu Warszawskiego, 2024). Wykładowca w Katedrze Stosunków Międzynarodowych w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie, oraz na Wydziale Filozofii i Socjologii UMCS. Trener antydyskryminacyjny i antyprzemocowy. Od 2018 związany z Warszawskim Centrum Innowacji Społecznych i Szkoleń jako współautor programu antybullyingowego i trener pracujący z nauczycielami w Warszawie. Na co dzień pracuje w Stowarzyszeniu Homo Faber gdzie odpowiada za projekty edukacyjne. Specjalizuje się we wspieraniu kadr pedagogicznych w zakresie profilaktyki przemocy, przeciwdziałania dyskryminacji. Autor i współautor materiałów edukacyjnych o prawach człowieka, działaniach społecznych, przeciwdziałania przemocy m.in. dla Amnesty International.

Informacje organizacyjne:
Termin: 5 czerwca 2025 (czwartek) r. w g.16:00-19:00 , online
Zgłoszenia przyjmujemy do 29 maja 2025 (środa) do g.12:00.
Potwierdzenie przyjęcia na webinar wyślemy mailem do 30 maja 2025 (czwartek) do g. 16:00.

30 maja 2025

Cykl szkoleń „Dzieci i młodzież LGBT+ w szkole”

Forma szkolenia: online
Zgłoszenia przyjmujemy do 20 maja 2025 (wtorek) do g. 23:00

Opis szkolenia:
Czy w Twojej szkole uczą się dzieci albo młodzież LGBT+? Odpowiedź na pewno brzmi: tak. Być może wiesz, kto z Twoich uczniów i uczennic jest osobą LGBT+, a być może nie wiesz, ponieważ część dzieci i młodzieży LGBT+ nie ujawnia swojej orientacji seksualnej ani tożsamości płciowej w obawie przed reakcją ze strony rówieśników oraz dorosłych – w tym rodziców i kadry szkoły.

Jeśli:

  • chcesz dowiedzieć, jaka jest sytuacja prawna i społeczna osób LGBT+ w Polsce,
  • ktoś z Twoich uczniów jest wykluczany przez resztę klasy, bo jest gejem, osobą transpłciową albo niebinarną – i szukasz pomysłu, jak go wesprzeć,
  • w Twojej szkole jest dziecko, które poprosiło, aby zwracać się do niego innymi imieniem, niż dotychczas – i zastanawiasz, jak zareagować na taką prośbę,
  • masz pytania dotyczące tego, jak wspierać uczniów i uczennice LGBT+,

– ten cykl szkoleń jest dla Ciebie!

Podczas zajęć dowiesz się m.in.:

  • jaka jest sytuacja osób LGBT w Polsce od strony prawnej i społecznej,
  • z jakimi wyzwaniami mierzą się dzieci i młodzież LGBT w szkołach,
  • co zrobić, kiedy uczeń lub uczennica zmieniają imię i proszą, aby od tej pory zwracać się do nich tylko nowym imieniem,
  • jak wspierać dzieci i młodzież LGBT w szkole oraz jak tworzyć bezpieczne, przyjazne środowisko szkolne, w którym dzieci i młodzież LGBT nie doświadczają wykluczenia, przemocy i dyskryminacji.

Cykl składa się z trzech szkoleń – możesz zapisać się na wszystkie albo na wybrane:

Część I: Sytuacja osób LGBT w Polsce, 30 maja 2025, g. 17:00-19:00
Podczas szkolenia dowiesz się jaka jest sytuacja osób LGBT w Polsce w porównaniu z innymi państwami europejskimi oraz jak wpływa ona na sytuację dzieci i młodzieży.
Prowadzący: Hubert Sobecki – od prawie 15 lat związany ze Stowarzyszeniem Miłość Nie Wyklucza, gdzie zajmuje się komunikacją strategiczną, edukacją i kampaniami społecznymi oraz szkoleniami dla partnerów społecznych i biznesowych.

Część II: Transpłciowość i proces tranzycji, 3 czerwca 2025, g. 17:00-19:00
Podczas szkolenia dowiesz się, na czym polega proces tranzycji, jak przebiega oraz w jaki sposób reagować, kiedy dowiadujesz się, że dziecko, z którym pracujesz jest osobą transpłciową.
Prowadzący: Ilaj Zaremba – osoba transpłciowa, aktywista LGBT+, edukator, od niemal dwóch dekad zaangażowany w ruchy społeczne. Przez ostatnie 10 lat zajmował się głównie edukacją nieformalną na rzecz zmiany społecznej. W ramach działalności edukacyjnej pracuje z różnymi grupami odbiorców, w tym ze społecznością LGBT+ i sojusznicz_kami.

Część III: Jak wspierać nastoletnie osoby transpłciowe i niebinarne w szkole, 10 czerwca 2025, g. 17:15-19:15
Podczas szkolenia pogłębisz swoją wiedzę na temat procesu tranzycji i dowiesz się, jak wspierać transpłciową i niebinarną młodzież  w środowisku szkolnym.
Prowadząca: dr. n. społ. Marta Dora – psychoseksuolożka, psychoterapeutka, doradczyni około-testowa HIV. Pracuje m.in. z osobami transpłciowymi i niebinarnymi w różnym wieku które potrzebują wsparcia w obszarze tożsamości i seksualności. Oprócz pracy klinicznej prowadzi szkolenia i warsztaty dla grup pacjenckich i zawodowych. Jest częścią Fundacji Dziewczyny w Spektrum, współpracuje z Fundacją Trans-Fuzja oraz Fundacją Profilaktyki Zdrowotnej “Jeden Świat”.

Informacje organizacyjne:
Terminy:
Część I: 30 maja (piątek) 2025, g. 17:00-20:00
Część II: 3 czerwca (wtorek) 2025, g. 17:00-20:00
Część III: 10 czerwca (wtorek) g. 17:15-19:15

Zgłoszenia przyjmujemy do 20 maja 2025 (wtorek) do g. 23:00.
Potwierdzenie przyjęcia na szkolenie wyślemy mailem oraz na WhatsApp do 22 maja 2025 (czwartek) do g. 16:00.
Link do spotkania na platformie zoom prześlemy osobom przyjętym na szkolenie.

8 maja 2025

Praca z uczniami i uczennicami posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

Forma szkolenia: online
Zgłoszenia przyjmujemy do 29 kwietnia 2025, do g. 10:00

Opis szkolenia:
Celem szkolenia jest zwiększenie wiedzy na temat pracy z uczniami i uczennicami z orzeczeniem o kształceniu specjalnym, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci z diagnozą Zespołu Aspergera. Dzięki udziałowi w szkoleniu:

  • dowiesz się więcej na temat specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych młodzieży i dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;
  • dowiesz się jak wygląda procedura wydawania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;
  • poznasz metody i formy wspierania uczniów i uczennic ze specjalnymi potrzebami;
  • nauczysz się komunikować ze specjalistami oraz rodzicami uczniów;

Osoba prowadząca: Beata Staniszewska – psycholog, psychotraumatolog, oligofrenopedagog, praktyk Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach oraz metody Kids Skills. Specjalizuje się w diagnozie i terapii neuropsychologicznej. Ma ponad 20-letnie doświadczenie w pracy z dziećmi i ich rodzinami, od wielu lat pracuje w Fundacji Polskie Forum Migracyjne (PFM), gdzie zajmuje się terapią i diagnozą dzieci z doświadczeniem migracji. Uczestniczy jako prelegentka w szkoleniach i konferencjach, prowadziła też zajęcia na studiach podyplomowych “Asystentura międzykulturowa w szkole” w Instytucie Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji UW. 

Informacje organizacyjne:
Szkolenie składa się z dwóch części:
Część I: 8 maja 2025 (czwartek) g. 17:00 – 20:00
Część II: 15 maja 2025 (czwartek), g. 17:00-20:00

Zgłoszenia przyjmujemy do 29 kwietnia 2025, do g. 10:00.
Potwierdzenie przyjęcia na szkolenie wyślemy mailem do 29 kwietnia 2025 do g. 16:00.

Szkolenie skierowane jest do indywidualnych asystentek i asystentów oraz do tandemów: asystentka + nauczycielka z jednej szkoły.  W pierwszej kolejności będziemy przyjmować tandemy: asystentka + nauczycielka. Każda osoba (zarówno asystentka, jak i nauczycielka) wypełnia oddzielny formularz zgłoszeniowy.

27 kwietnia 2025

Jak wspierać nastolatki z doświadczeniem migracji

Forma szkolenia: stacjonarna, w Warszawie
Zgłoszenia przyjmujemy do 15 kwietnia 2025 r. (wtorek) do g. 10:00.

Opis szkolenia:
Co to znaczy, że dziecko ma prawo do zachowania swojej tożsamości? Na czym polega prawo dziecka do odpoczynku? Czy jeśli nauczycielka lub asystentka międzykulturowa krzyczy na dziecko lub je zawstydza przy rówieśnikach, to narusza prawa dziecka czy może jest to dopuszczalny sposób na utrzymanie dyscypliny w klasie? Czy można siłą przytrzymać dziecko, które bije innych, czy będzie to naruszenie jego nietykalności cielesnej? Co jest ważniejsze: władza rodzicielska czy ochrona dziecka przed krzywdzeniem i zaniedbaniem w domu? Pracując w szkole mamy obowiązek przestrzegać praw dzieci i reagować, kiedy są naruszane. Ale czym tak naprawdę są i na czym polegają prawa dziecka?
Na szkoleniu dowiesz się skąd wzięła się koncepcja praw dziecka, jakie prawa mają dzieci, oraz jakie sytuacje i zachowania dorosłych  w szkole są naruszeniem praw dziecka, a jakie nie są.
Celem szkolenia jest zwiększenie wiedzy i umiejętności dotyczących pracy z nastolatkami z doświadczeniem migracji. Dzięki udziałowi w szkoleniu:

  • zwiększysz swoją wiedzę na temat funkcjonowania młodzieży z doświadczenia migracji i uchodźstwa;
  • poszerzysz wiedzę na temat mechanizmów neurobiologicznych i ich wpływu na funkcjonowanie nastolatków,
  • będziesz lepiej rozumieć nietypowe zachowania nastolatków;
  • nauczysz się wspierać nastolatki w regulowaniu emocji.

Osoba prowadząca:Beata Staniszewska – psycholog, psychotraumatolog, oligofrenopedagog, praktyk Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach oraz metody Kids Skills. Specjalizuje się w diagnozie i terapii neuropsychologicznej. Ma ponad 20-letnie doświadczenie w pracy z dziećmi i ich rodzinami, od wielu lat pracuje w Fundacji Polskie Forum Migracyjne (PFM), gdzie zajmuje się terapią i diagnozą dzieci z doświadczeniem migracji. Uczestniczy jako prelegentka w szkoleniach i konferencjach, prowadziła też zajęcia na studiach podyplomowych “Asystentura międzykulturowa w szkole” w Instytucie Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji UW.

Informacje organizacyjne:
Termin: 27 kwietnia 2025 (niedziela), g. 09:00-15:00, stacjonarnie, w Warszawie
Zgłoszenia przyjmujemy do 15 kwietnia 2025 r. (wtorek) do g. 10:00.
Potwierdzenie przyjęcia na szkolenie wyślemy mailem do 16 kwietnia 2025 r. (środa) do g. 12:00

Szkolenie jest przeznaczone asystentek i asystentów międzykulturowych i romskich oraz nauczycielek i nauczycieli.

Osobom uczestniczącym spoza Warszawy zapewniamy nocleg ze śniadaniem (jeden dzień szkolenia – jedna noc) oraz zwrot kosztów podróży transportem publicznym (drugą klasą). W szkoleniu nie można uczestniczyć z dzieckiem.

26 kwietnia 2025

Praca z uczniami i uczennicami z orzeczeniem o kształceniu specjalnym

Forma warsztatu: stacjonarna, w Warszawie
Zgłoszenia przyjmujemy do 15 kwietnia 2025 r. (wtorek) do g. 10:00

Opis szkolenia:
Szkolenie skierowane jest do indywidualnych asystentek i asystentów oraz do tandemów: asystentka + nauczycielka z jednej szkoły.  W pierwszej kolejności będziemy przyjmować tandemy: asystentka + nauczycielka. Każda osoba (zarówno asystentka, jak i nauczycielka) wypełnia oddzielny formularz zgłoszeniowy.
Celem szkolenia jest zwiększenie wiedzy na temat pracy z uczniami i uczennicami z orzeczeniem o kształceniu specjalnym. Dzięki udziałowi w szkoleniu:

  • dowiesz się więcej na temat specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów i uczennic z orzeczeniem;
  • dowiesz się jak wygląda procedura wydawania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz jakie dokumenty wiążą się z tą procedurą;
  • poznasz metody i formy wspierania uczniów i uczennic ze specjalnymi potrzebami;
  • wzbogacisz  umiejętność obserwacji uczniów i uczennic, dostrzegania ich potrzeb i zasobów;
  • nauczysz się komunikować ze specjalistami oraz rodzicami uczniów.

Osoba prowadząca: Beata Staniszewska – psycholog, psychotraumatolog, oligofrenopedagog, praktyk Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach oraz metody Kids Skills. Specjalizuje się w diagnozie i terapii neuropsychologicznej. Ma ponad 20-letnie doświadczenie w pracy z dziećmi i ich rodzinami, od wielu lat pracuje w Fundacji Polskie Forum Migracyjne (PFM), gdzie zajmuje się terapią i diagnozą dzieci z doświadczeniem migracji. Uczestniczy jako prelegentka w szkoleniach i konferencjach, prowadziła też zajęcia na studiach podyplomowych “Asystentura międzykulturowa w szkole” w Instytucie Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji UW.

Informacje organizacyjne:

Termin szkolenia: 26 kwietnia 2025 (sobota), g. 10:00-18:00, stacjonarnie, w Warszawie
Zgłoszenia przyjmujemy do 15 kwietnia 2025 r. (wtorek) do g. 10:00.
Potwierdzenie przyjęcia na szkolenie wyślemy mailem do 16 kwietnia 2025 r. (środa) do g. 12:00

Osobom uczestniczącym spoza Warszawy zapewniamy nocleg ze śniadaniem (jeden dzień szkolenia – jedna noc) oraz zwrot kosztów podróży transportem publicznym (drugą klasą).

12 kwietnia 2025

Warsztat samoobrony i asertywności WenDo

Forma warsztatu: stacjonarna, w Warszawie
Zgłoszenia przyjmujemy do 31 marca  2025 (poniedziałek) do g. 12:00

Opis warsztatu:
WenDo to w polskim tłumaczeniu „Droga Kobiet”. WenDo jest jedyną w Polsce metodą samoobrony i asertywności opracowaną przez kobiety i dla kobiet*, która łączy samoobronę fizyczną i psychiczną. Umiejętności zdobyte na WenDo są przydatne zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. WenDo jest również metodą powstrzymywania i zapobiegania przemocy wobec dziewczynek i kobiet.
Podczas warsztatu weźmiesz udział w ćwiczeniach dotyczących pracy z oddechem i głosem, ćwiczeniach z zakresu efektywnej komunikacji, symulacjach, dyskusjach i  scenkach. W zakresie samoobrony fizycznej ćwiczymy m.in. ciosy, kopnięcia, uwolnienia, bloki, krzyk. WenDo to nie gimnastyka ani WF! 🙂

Jeśli chcesz:

  • poczuć moc, odzyskać siłę, uwolnić głos;
  • przestać czuć się bezradną i bezbronną wobec ataków słownych i fizycznych w miejscach publicznych, na ulicy, w szkole, w pracy, w domu;
  • doświadczyć własnej siły fizycznej, uwolnić swój oddech i głos, wyraźniej dostrzec swoje możliwości i zasoby, odzyskać poczucie wpływu;
  • mieć większą jasność kiedy przekraczane są Twoje granice i wiedzieć co robić w takich sytuacjach;
  • wprost stawiać granice, mówić o tym czego sobie życzysz, a czego nie;
  • swobodniej wyrażać swoje opinie;
  • lepiej “dogadywać” się z bliskimi, osobami z pracy, szkoły;
  • wzmocnić swoją asertywność;
  • łatwiej podejmować decyzje – te drobniejsze i bardziej poważne;
  • pozbyć się poczucia winy i wstydu – także wtedy kiedy stajesz w swojej obronie;
  • umieć się bronić w sytuacjach ataku/napaści.

Szkolenie poprowadzi Olga Łaniewska: feministka, certyfikowana trenerka metody feministycznej samoobrony i asertywności WenDo dla kobiet* i dziewczyn*, trenerka antydyskryminacyjna.   Współprowadząca Akademii Treningu WenDo 2 (dla osób polskojęzycznych) i Akademii Treningu WenDo 3 i 4 (dla osób ukraińskojęzycznych).

Informacje organizacyjne:
Termin: 12-13 kwietnia 2025 (sobota – niedziela)

  • 12 kwietnia 2025 (sobota) g. 10:00 – 16:30
  • 13 kwietnia (niedziela) g. 9:00 – 15:30.

Zgłoszenia: Prosimy o zgłoszenia, tylko w wypadku możliwości udziału w oba dni. Szkolenie skierowane jest do osób, które nigdy wcześniej nie uczestniczyły w WenDo.

Potwierdzenie przyjęcia na warsztat wyślemy mailem do 1 kwietnia 2025 (piątek) do g. 18:00.

Osobom uczestniczącym spoza Warszawy oferujemy nocleg ze śniadaniem (dwa dni szkolenia – dwie noce) oraz zwrot kosztów podróży transportem publicznym (drugą klasą).

5 kwietnia 2025

Asystentka i asystent edukacji romskiej – wspieraj, inspiruj, działaj!

Forma szkolenia: online
Zgłoszenia przyjmujemy do 3 marca 2025 (wtorek) do g. 12:00

Opis szkolenia:
W szkołach w Polsce uczy się coraz więcej dzieci romskich, w tym dzieci romskich, które przyjechały z Ukrainy. Webinar będzie szczególnie przydatny dla asystentek i asystentów, którzy:

  • pracują w szkołach, w których uczą się dzieci romskie;
  • pracują na co dzień z dziećmi pochodzenia romskiego z Polski, Ukrainy i innych państw;
  • nigdy wcześniej nie pracowali z dziećmi romskimi, ale chcą poszerzyć swoją wiedzę na temat kultury romskiej.

Podczas szkolenia uzyskasz podstawową wiedzę dotyczącą kultury romskiej, dowiesz się, jak wspierać dzieci i młodzież romską w szkole.

Szkolenie poprowadzi Agnieszka Caban – kulturoznawczyni, doktorantka Uniwersytetu Warszawskiego w Szkole Doktorskiej Nauk o Kulturze i Religii, badaczka kultury mniejszości narodowych i etnicznych, specjalistka w zakresie wielokulturowości. Wykładowczyni i trenerka z zakresu komunikacji międzykulturowej, antydyskryminacji. Działaczka społeczna i obrończyni praw człowieka. Laureatka nagrody im. Heleny Radlińskiej dla animatorów społecznych (wyróżnienie specjalne w 2014 roku). Autorka licznych artykułów, raportów, redaktorka książek i czasopism, m.in. Romowie – Przewodnik. Historia i kultura (2009), Romowie i Sinti w obozie pracy i zagłady w Bełżcu (2020), Z życia Romni. Tradycja a współczesna cywilizacja – rozmowy (2014). Autorka działu „Wielokulturowość” magazynu „Kultura Enter” (2008–2011) oraz „Kwartalnika Romskiego” (2010–2015). Wiceprezeska Radomskiego Stowarzyszenia Romów „Romano Waśt” (2009–2020). Kierowniczka oddziału Muzeum Dialogu Kultur w Muzeum Narodowym w Kielcach (2017–2019). Obecnie prezeska Fundacji Dom na Pograniczu oraz wiceprezeska Stowarzyszenia Alumni.

Potwierdzenie przyjęcia na szkolenie wyślemy do 4 marca 2025 (środa) do g. 12:00.

Accessibility