Instytucje odpowiedzialne za system edukacji formalnej w Polsce pełnią kluczową rolę we wspieraniu edukacji oraz integracji uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji oraz romskich. Współdziałanie instytucji wszystkich szczebli, w tym Ministerstwa Edukacji Narodowej, kuratoriów oświaty oraz organów prowadzących jest niezbędne dla realizacji tego celu.
Możliwość zatrudniania w szkołach asystentek i asystentów międzykulturowych oraz romskich, jaką dają obowiązujące w Polsce przepisy, niesie ze sobą wiele praktycznych i potencjalnych korzyści. Jest to jednocześnie rozwiązanie unikalne w skali międzynarodowej, które mogłoby stanowić dobrą praktykę i wzór dla innych krajów.
List otwarty do MEN, Województkich Kuratoriów Oświaty i organów prowadzących
Zapraszamy do zapoznania się z treścią Listu otwartego, w którym przedstawiamy:
Korzyści związane z zatrudnianiem w szkołach asystentek i asystentów międzykulturowych oraz romskich,
Wyzwania, trudności i potrzeby związane z zatrudnianiem w szkołach asystentek i asystentów międzykulturowych oraz romskich,
Wnioski i rekomendacje dla Ministra Edukacji Narodowej i Wojewódzkich Kuratorów Oświaty oraz organów prowadzących szkoły.
Portal edukacyjny „Misja Asystent – przyszłość edukacji Romów w Polsce”
Portal edukacyjny „Misja asystent” zawiera m.in. materiały edukacyjne dla Asystentek i Asystentów edukacji romskiej. Portal jest częścią projektu pn. „Misja Asystent – przyszłość edukacji Romów w Polsce”, realizowanego przez Fundację W Stronę Dialogu, którego celem jest wsparcie szkoleniowo-doradcze i edukacyjne Asystentek i Asystentów edukacji romskiej z całej Polski.